ارائه طرح سازه غول‌پیکر دور برج خلیفه دوبی

طی سال‌های اخیر، شاهد پروژه‌هایی بوده‌ایم که قصد دارند با طراحی‌های جدید و سازگار با محیط زیست، جهان را به مکان امن‌تر و راحت‌تری برای ادامه سکونت تبدیل کنند. یک شرکت معماری، طرح جدیدی را برای تحقق این اهداف ارائه داده است.

صما و به گزارش ایسنا: یک شرکت معماری مستقر در دبی، یک طرح مفهومی جدید را برای یک پروژه پیشنهاد کرده است. شرکت “Znera Space” طرح مفهومی یک ساختار حلقه‌مانند غول‌پیکر به نام “داون تاون سیرکل”(Downtown Circle) را که برج خلیفه را احاطه خواهد کرد، ارائه کرده است.

داون تاون سیرکل، حلقه‌ای به ارتفاع ۵۵۰ متر را شامل می‌شود که خانه‌ها و فضاهای عمومی، تجاری و فرهنگی را در بر دارد. معماران بر این باورند که این پروژه برنامه‌ریزی‌شده، توجهات را از ساختمان‌های مرتفع سنتی به سمت خود معطوف خواهد کرد.

 

شرکت Znera Space می‌گوید: پروژه داون تاون سیرکل به عنوان پاسخی به معضل چگونگی ساخت متراکم با حفظ قابلیت زندگی، امکان شهرسازی عمودی پایدار و خودکفا را فراهم می‌کند. هدف از این پروژه به عنوان یک مجتمع بزرگ ساختمانی منحصربه‌فرد، ایجاد یک مرکز شهر فوق‌العاده کارآمد است که مزایایی برای محیط زیست به همراه دارد. این ابرسازه پیشنهادی، جایگزینی برای سازه‌های منفرد و نامرتبط موجود در بیشتر مناطق شهری خواهد بود.

این ساختار بر فراز مرکز شهر دبی معلق می‌شود و اطراف برج خلیفه را احاطه می‌کند و کمربند سبز آن موسوم به “اسکای پارک”(Skypark)، نشاط‌آورترین مناظر و هوای تازه و تمیز را در بر دارد؛ مکانی با آب و هوای متفاوت که ستون اصلی توسعه را تشکیل می‌دهد.

داون تاون سیرکل، از پنج سطح تشکیل شده است و روی پنج ستون قرار می‌گیرد که در زمین تعبیه می‌شوند. کمربند سبز اسکای پارک، طبقات را به یکدیگر متصل می‌کند و به یک اکوسیستم سبز شهری متصل می‌شود.

بازدیدکنندگان و ساکنان اسکای پارک می‌توانند دره‌ها، تپه‌های شنی و گیاهان مختلف را ببینند. مرداب‌ها، آبشارها، پوشش گیاهی استوایی، غارهای دیجیتال، درختان میوه، گل‌های رنگارنگ و گونه‌های مختلف به همراه یکدیگر، این اکوسیستم سبز را غنی می‌کنند. تصویر گرافیکی ارائه‌ شده، این ساختار سورئال را بر فراز مرکز شهر دبی نشان می‌دهد.

“نجموس چودری”(Najmus Chowdry) و “نیلز رمس”(Nils Remess)، بنیانگذاران Znera Space، این پروژه جاه‌طلبانه را طراحی کرده‌اند. آنها اغلب بر معماری تجربی تمرکز دارند که مرزهای اجتماعی را کاوش می‌کند و به مشکلات زیست‌محیطی می‌پردازد.

به گفته چودری و رمس، طرح آینده‌نگر “داون تاون سیرکل” طی دوره همه‌گیری کووید-۱۹ ابداع شد. رمس گفت: مفهوم مورد نظر ما یک شهر عمودی است. زمانی که کووید-۱۹ به شدت در حال آسیب رساندن به جوامع بود، ما در مورد مناسب بودن طرح خود و این که چگونه می‌توانیم شرایط را تغییر دهیم و به برنامه‌ریزی شهری بهتری بپردازیم، فکر کردیم. ما نکاتی مانند دفع زباله، تولید مواد غذایی، مشکلات ترافیکی و آلودگی را مورد بررسی قرار دادیم. سپس، همه این موضوعات را کنار هم گذاشتیم و به این مفهوم رسیدیم.

دهانه این حلقه بزرگ، خود از دو حلقه اصلی تشکیل شده است که توسط کمربند سبز پیوسته اسکای پارک به هم متصل می‌شوند. این طرح آزمایشی به همین جا ختم نمی‌شود زیرا یک تراموا را نیز شامل می‌شود. ناوگان حرکتی، بازدیدکنندگان را به اطراف داون تاون سیرکل می‌برد، منظره‌ای ۳۶۰ درجه را از شهر ارائه می‌دهد و با سرعت تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند. شرکت Znera Space گفت: ناوگانی از واحدهای معلق، مسافران را از یک قسمت به قسمت دیگری از این حلقه منتقل می‌کند. این واحدهای معلق، از طریق یک شبکه ریلی تردد می‌کنند تا به مقصد برسند. ایده ساخت تراموا در حلقه بیرونی که در طرح مفهومی و نقشه‌ها گنجانده شده، با همکاری استودیوی “پیکتاون” (Pictown) در لهستان ایجاد شده است.

اگر از دور به این ساختار نگاه کنیم، به نظر می‌رسد که یک بشقاب پرنده غول‌پیکر در دبی فرود آمده است اما با بررسی دقیق‌تر، طراحی آینده‌نگر این ابرپروژه را می‌بینیم که به صورت حلقه‌ای در اطراف برج خلیفه پیچیده شده است. بنیانگذاران Znera Space و طراحان پروژه داون تاون سیرکل قصد دارند تا به واسطه این پروژه، نحوه زندگی در شهرها را تغییر دهند. همه گیری کووید-۱۹ به عنوان یک کاتالیزور برای این شرکت عمل کرد تا در نحوه طراحی شهرها تجدید نظر کند. داون تاون سیرکل، خانه‌ها، فروشگاه‌ها و فضاهای فرهنگی را نیز در بر خواهد داشت.

اسکای‌ پارک که به عنوان ریه این سازه عمل می‌کند، مانند یک کمربند سازگار با محیط زیست خواهد بود. اسکای پارک، یک ایده چشمگیر به نظر می‌رسد که راه‌حل‌های سبز را ارائه می‌دهد. پرداختن به مسائل کشاورزی در یک محیط شهری، مواردی مانند برداشت آب باران و یک سیستم انرژی خورشیدی را در بر دارد. به علاوه، آبشارها و پوشش گیاهی نیز به عملکرد بهتر این طرح کمک خواهند کرد.

چودری گفت: ما قصد داشتیم به اصول اولیه چگونگی ایجاد جوامع به صورت افقی بپردازیم اما به دلیل بافت شهری متراکم دبی، نمی‌توان چنین طرحی را در اینجا اجرا کرد. بهترین راه، ارائه این مفهوم برای اجرا در مرکز شهر بود.

رمس گفت: یکی از اهداف ما کشاورزی بود. شهرها معمولا با کشاورزی آغاز می‌شوند و با شهرنشینی ادامه می‌یابند. امروزه بسیاری از شهرهای بزرگ با این پرسش روبه‌رو هستند که چگونه می‌توانند کشاورزی بیشتری را اضافه کنند. این یکی از جنبه‌هایی است که ما می‌خواستیم به مفهوم طرح خود اضافه کنیم و یک شهر خودکفا را به وجود بیاوریم.

اگرچه چودری و رمس هنگام ارائه این طرح، همه جنبه‌های زندگی شهری را در نظر گرفته‌اند اما بحث در مورد معماری، آنها را به همان اندازه هیجان‌زده می‌کند. چودری گفت: نقش ما به عنوان معمار این است که به این ایده‌ها دست پیدا کنیم. ما می‌خواهیم مردم درباره آن نظر بدهند و از آن انتقاد کنند تا ببینیم که چگونه می‌توانیم درباره توپوگرافی آن فکر کنیم.

رمس اضافه کرد: این امر، بحثی را نیز در مورد این موضوع مطرح می‌کند که چگونه می‌توانیم کار بهتری انجام دهیم. روشی که ما شهرها را به واسطه آن می‌سازیم، همان روشی است که به برنامه‌ریزی کارها کمک می‌کند. همچنین، راه‌حل‌هایی در مورد این موضوع وجود دارد که چگونه می‌توانیم شرایط را برای بهتر شدن تغییر دهیم. با وجود چنین طرح‌هایی برای آینده، به نظر می‌رسد که بتوانیم سیاره خود را ببیشتر قابل زندگی کردن کنیم. چنین پروژه‌هایی، تمرینی هستند برای این که یک محیط ناملایم را برای انسان ایمن کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
EnglishSaudi ArabiaIran